8 Mai 2019

„Otello”, spectacol în memoria tenorului Ludovic Spiess, pe scena Operei Naționale București

Opera Națională București prezintă vineri, 10 mai, începând cu ora 18:30 spectacolul  „Otello” de Giuseppe Verdi. Regia artistică, decorul și luminile poartă semnătura maestrului Giancarlo del Monaco, costumele sunt realizate de Stella del Monaco. La pupitrul dirijoral se va afla maestrul Mihnea Ignat – invitat. Corul Operei Naționale București a fost pregătit de către Daniel Jinga.
https://www.youtube.com/watch?v=jpxm72F_8Qc
(Video: Sebastian Bucur/ Opera Națională București)

Reprezentația de vineri este închinată memoriei marelui tenor Ludovic Spiess. Cariera artistică a tenorului Ludovic Spiess a numărat 450 de spectacole, din care aproximativ 200 în București. Repertoriul său a cuprins 33 de roluri de operă , șapte de operetă și nouă lucrări vocal simfonice.
Ludovic Spiess s-a remarcat și în plan socio-politic, ocupând în 1991 funcția de director al Festivalului și Concursului Internațional „George Enescu” , în perioada 1991-1992 deținând portofoliul de Ministru al Culturii, iar între anii 2001-2005 fiind director al Operei Naționale din București.

În 2004 a fost numit  Doctor Honoris Causa al Universității Naționale de Muzică din București, în 2002 a primit distincția Crucea de Onoare a Austriei pentru Știință și Artă, Clasa I, în același an primind și titlul de Cetățean de Onoare al Municipiului București. În 2001, tenorul Ludovic Spess a fost decorat cu Ordinul Național Steaua României în grad de Cavaler.
„Marele tenor al zilelor noastre s-a născut în toată gloria, în Otello, la Toulouse. Acest uriaș își cunoaște mijloacele și le stăpânește. Este uimitor, seducător, emoționant, monstrous, bulversant, uman. Este incomparabil. După el și pentru mult timp, nu mai ascultați pe nimeni. Duceți-vă să-l vedeți și să-l acultați oriunde ar fi; n-are importanță mediocritatea anturajului: nimeni nu poate cânta acum la nivelul său.
Are mânii magnifice și este credibil; dar, când evocă pe Dumnezeul lui Verdi, se adresează chiar lui Dumnezeu. La început cu toată slăbiciunea unei ființe copleșite de decepție, apoi cu impetuozitatea fulgerătoare pe care revolta o poate provoca oamenilor simpli, mai ales dacă au caracter și forță. Este bine să salutăm acest nou soare care se ridică deasupra umbrelor și spectrelor nostalgic ale operei.” („Ludovic Spiess în Otello: O revelație?”, Robert Labadie, L’estr’acte, nr. 310, 15 martie 1967)
Creația verdiană a reprezentat prin excelență o împletire perfectă a artei dramatice cu muzica. De-a lungul secolelor, „Otello” s-a dovedit a fi o capodoperă care s-a evidențiat nu doar prin simbolurile filosofice, ci și prin trăirile  tulburătoare și puternice ale personajelor, din punct de vedere teatral.

Regizorul Giancarlo del Monaco, despre montarea de pe scena Operei Naționale București: „Eu fac o cercetare minimalistă scenografică, în sensul că spaţiile nu mai sunt definite de un realism primitiv care reprezintă Ciprul, care poate reprezenta Veneţia şi tot ceea ce este ; e o cercetare care vrea să se sublimeze şi să se înalţe în inima personajelor, lucru mult mai important decât faptul de a nara o poveste. Este necesar să povestim situaţii umane, situaţii foarte dificile, complicate, ca gelozia, rasismul, răul, binele... Spre exemplu, răul şi binele se confruntăîn această operă între Desdemona şi Iago, de acord ? Otello este o victimă, o victimă a răului ; chiar şi Desdemona este o victimă a răului,dar confruntarea dintre bineşi rău este reprezentată de Iago-Desdemona. În această confruntare, eu vreau să centrez atenţia publicului pe acţiunea scenică şi pe dramă, mai mult, pe psiho-drama acestei poveşti.”

Biletele se găsesc pe tickets.operanb.ro și la casa de bilete a Operei Naționale București (program luni – duminică între orele 10:00 - 13:00 și 14:00 - 19:00).

Următoarea reprezentație va avea loc sâmbătă, 8 iunie, începând cu ora 18:30.

+
-